ספטמבר 13 2009

מה מסוכן יותר – תאילנד או התיירים? כתבות

מדור: כתבות

בשבוע שעבר עלתה לשידור בבריטניה תוכנית חדשה בת שמונה פרקים, "Big trouble in Thailand", שעוסקת בהסתבכויות של תיירים בתאילנד. התוכנית הפכה במהירות לשיחת היום בקרב הזרים שמתגוררים במדינה, ושידור הפרק הראשון גרם לזעזועים גם אצל התאים עצמם.
חלק מהפרק עוסק בתרמיות בתחום השכרת אופנועי הים בפוקט, שהנפוצה מביניהן היא תביעת נזקים משוכרי האופנועים על נזק שכביכול נגרם לאופנוע בזמן השימוש – נזק שלעתים קרובות נגרם הרבה לפני כן. מאחר שאופנועי ים הם מוצר יקר, סכומי הפיצוי מסתובבים בשכונה של 1,000 דולר ומעלה.
הגיבור הוא אחד JJ, חצי תאי חצי הולנדי, שמשכיר אופנועים כאלה על החוף. במהלך ויכוח בינו לבין קבוצה של נחתים בריטים שאחד מהם החזיר, לטענת JJ, אופנוע דפוק, מראים את מפקד הנחתים שמגיע למקום בניסיון ליישר את ההדורים. העימות המצולם ביניהם מעלה כמה שאלות: אם JJ ידע שמצלמים (ונראה שהיתה שם לפחות מצלמה אחת באיכות טובה, לא סלולרית), מדוע הסכים שיראו אותו מוציא רובה BB ומאיים על הנחתים? מדוע הסכים להיחשף או להציג את עצמו כנוכל? ואם לא ידע שמצלמים – איך הסתירו ממנו את המצלמות? האם הטמינו שם מצלמה וחיכו עד שתתפתח במקום איזו סצינה? משהו פה לא נראה הגיוני.

כמה חלקים בעימות נראים מדוקלמים ומבוימים, וכבר הועלו טענות ש-JJ קיבל תשלום על ההופעה בתוכנית. בכל מקרה, מיד אחרי השידור הוא נעצר על ידי משטרת תאילנד, ובעלי העסקים להשכרת אופנועי ים בפוקט הוזעקו לישיבת חירום כדי לחשוב איך להתמודד עם הנזק התדמיתי. לא ברור אם המעצר הוא אמיתי או רק לצורכי תדמית.

ההסתייגות שלי מהתוכנית היא הרבה מעבר לשאלה מה עשה או לא עשה משכיר אופנועי הים. מידע על תרמיות נפוצות בתאילנד אפשר למצוא  די בקלות ברשת, אבל מקריאה מוקדמת על התוכנית הבנתי שהיא תתמקד בשטויות/טעויות קריטיות שתיירים עושים בתאילנד, ולא באלה של המקומיים. לצערי, רוב התיירים בתוכנית הוצגו כקורבנות ולא כטיפשים/גסי רוח/שקרנים שהם באמת.

אינני טוענת שסבלם לא אמיתי. הבחורה שנתפסה עם גראס במסיבה בקופנגאן נראתה מאוד סובלת מתחת לאיפור המוקפד שלה, אבל כמו שאומר אחד האסירים האנגלים שהתראיינו בתוכנית, אם אתה עומד לבצע עבירה בתאילנד, מוטב שיהיה לך מספיק כסף כדי לשלם את ה"קנסות" עליה. אי אפשר לטעון שמדיניות הסמים הנוקשה של תאילנד היא עניין סודי. כולם יודעים שזה עסק מסוכן כאן. והסיפור של הבחורה על מישהו שנתן לה שקית גראס על החוף – סיפור יפה, אבל נראה לי שהשוטרים התאים לא אוהבים שמורחים אותם.

הנחת הבריטי שמשקר פעמיים מול המצלמות הוא לא יותר טוב, וגם לא האסיר הבריטי שמתלונן על ישיבה בצינוק, למה? כי הוא ראה לנכון להרביץ לאסיר אחר. אבל כמובן שאנחנו אמורים להיות בעדו כי האסיר האחר, לטענתו, היה פדופיל. האוסטרלי השיכור שחטף מכות בבית זונות מקבל המון זמן מסך כדי לגעות על מה שעשו לו. אף אחד לא הולך לברר בבית הזונות מה הוא עצמו עשה כדי לקבל מכות כאלה, למרות שלשוטר שמדבר איתו (דומה שתי טיפות מים לשוטר סטן מ-Shameless) ברור שהוא לא טלית שכלה תכלת.

אישית, קיוויתי שהתוכנית תעסוק בתופעה שמטרידה מאוד גם את הזרים הקבועים בתאילנד וגם את התאים עצמם – ההתנהגות הבהמית של תיירים מסוימים. אומרים הרבה דברים רעים על התייר הישראלי, ואכן מנסיוני עדיף להימנע ממנו כשהוא צעיר ונע בעדרים, אבל אין ספק שאת גביע החזירות לוקחים בלי שום קושי דווקא האנגלים – צעירים ומבוגרים כאחד. כל ההיתקלויות הבאמת הלא נעימות שהיו לי עם תיירים, היו עם אנגלים. ליתר דיוק: אנגלים על אלכוהול. מאחר שמדובר בהפקה בריטית, חשבתי שהיא תציב איזושהי מראה מול התיירים המכוערים האלה ותראה איך הם נתפסים בעיני התאים, תסביר מדוע סיטואציות כאלה כל כך מסוכנות כאן, ומה בדיוק מביא לתאים החמודים והמנומסים האלה את הג'ננה.

בינתיים, התוצאה היא תוכנית הפחדות טיפוסית ומניפולטיבית, שלא עושה שום מאמץ להציג את שני הצדדים בצורה הוגנת. התאים מוצגים כנוכלים, זונות ושוטרים, והתיירים כעדר של בהמות, אבל בהמות מה-זה תמימות. אחכה לפרקים הבאים – אולי זה עוד יבוא.

פוסטים קשורים

7 תגובות

7 תגובות לפוסט “מה מסוכן יותר – תאילנד או התיירים?”

  1. pakwan בתאריך 20 ספט 2009 בשעה 12:41

    לצערי , לא הזדמן לי לראות את התוכנית . נכון שיש תאים נוכלים שמחפשים כסף קל … אבל לרוב , תאילנדי לא יזום מכות או אלימות ( אלא אם כן הוא שיכור וממש שונא תיירים ) . משהותי הארוכה בתאילנד ראיתי תיירים שמתהנגים כבהמות ומשלמים את המחיר ביוקר … אז אם אתם מגיעים לבקר בתאילנד , תתנהגו כבני אדם .. קצת נימוס וסבלנות .. ותחזרו הביתה בחתיכה אחת עם המון חוויות מהנות .

  2. קודריוס בתאריך 26 ספט 2009 בשעה 0:39

    ראשית , התוכנית היא טראש בריטי באריזה אמריקנית ועושה עוול לנושאים רבים בהם גם לאינטיליגנציה.

    שנית ,

    מסכים עם עדי שהעם שראיתי חוטף הכי הרבה מקום ממקומיים בתאילנד הם הבריטים . אולי בגלל מספרם הרב אולי בגלל אי יכולתם לקיים התנהגות אנושית ואלכוהול באותו זמן .

    מאידך
    בשנים האחרונות ראיתי – בייחוד בקופנגן וקוסמוי וקוואסאן – תאילנדים שששים
    להרביץ לתיירים – ולהרביץ חזק כמו שהם יודעים- על כלום.

    אני מניח שזה נובע מהשובע היחסי שהם נמצאים בו אחרי עשרות שנות הצפה תיירותית – ומהלאומנות שמרימה את ראשה בכל הגלובוס – שנאת זרים
    וקנאה באדם הלבן ..

    אבל לצערי תאילנד הפה יותר אלימה .

  3. עדי בתאריך 03 אוק 2009 בשעה 4:02

    שלום עדי,
    אני חושב שאת מערבבת שני נושאים לא קשורים זה בזה ישירות. האחד הוא התנהגות לא ראויה של תיירים והשני הוא התיחסות לתיירים בתור חמורים עם כסף שצריך לעזור להם לפרוק בכל דרך אפשרית.

    הנוכל שמחפש לדפוק תיירים לא עושה את זה כי איזה אנגלי הקיא לו על הנעליים לפני חודש. הוא עושה את זה כי 1000$ זה תמריץ די טוב בשבילו והוא לא צריך תמריצים נוספים לבצע את זממו. בהרבה מקרים המשטרה מעורבת בעניין ואז זה פשוט שוד בחסות המדינה.

    שוד תיירים הוא לא יחודי לתאילנד, הוא קיים בכל מקום בו עוני פוגש עושר.
    יכול להיות שהתוכנית לא מוצלחת במיוחד, אבל אם היא תשנה את הסימביוזה בין הפושעים למשטרה – גם זו לטובה.

  4. עדי בתאריך 06 אוק 2009 בשעה 2:54

    עדי שהוא לא אני – לא טענתי שהנוכלים מרמים כי התיירים מעצבנים אותם. הם מרמים כי הם חארות, והמשטרה עושה להם חיים קלים כי בדרך כלל היא מרוויחה מזה משהו. אם אתה רוצה לקרוא עוד קצת על היחס הסלחני של משטרת תאילנד כלפי נוכלים, סטיבן קלירי כתב על זה יפה ובאומץ. התאכזבתי מהתוכנית כי קיוויתי שהיא תעסוק בפערים התרבותיים בין תאילנד למערב ותסביר לאנשים איך כדאי להתנהג כאן כדי להימנע מצרות. השבוע, למשל, ראיתי בחור אנגלי עם זונה מפטאיה יושבים בבאר. הבחור לא הפסיק לנסות לגעת בראש שלה עם כפות הרגליים שלו – טאבו ידוע בתאילנד. לפעמים היא הצליחה להתחמק ממנו ולפעמים לא. עכשיו – אם במקרה היה נוכח במקום בן משפחה שלה, סיכוי טוב שהוא היה נכנס באמ-אמא של התייר. יש אלפי תיירים שפשוט לא שמים לב שהם עושים כאלה דברים כי הם לא יודעים שזאת בעיה. היה יכול להיות מועיל אם מישהו היה מסביר להם את זה בצורה גרפית.
    אבל ברור שזאת היתה טעות שלי לצפות שתוכנית שכל עניינה הוא סנסציות תרד לעומקים כאלה.

  5. דנדי בתאריך 07 אוק 2009 בשעה 1:32

    אמנם מדובר בהפקה בריטית, אבל אני מאוד בספק אם מספר האנשים בבריטניה שבאמת צפו בזה עולה על כמה אלפים.
    בתור מי שחי כמה שנים טובות בבריטניה אני יכול לומר לך בוודאות:
    כן אמת? לא אמת?
    יכול להיות שמעניין להפיק תכנית כזו, אבל את הבריטים לא מעניין לצפות בתכנית כזו.

    אגב בקשר למה שהמגיב קודריוס אמר:
    טראש זה אכן טראש, ממש כמו שהתכנית EUROTRASH משודרת בבריטניה, אבל מראה תכנים ממדינות אירופה האחרות, והמנחה הוא כוכב טלויזיה צרפתי ידוע. אבל כמה שהוא מפורסם בצרפת, התכנית לא משודרת בצרפת כי התוכן שלה כנראה לא מעניין את הצרפתים.

    שכרה של התכנית עליה מדובר כאן, יוצא בהפסדה:
    את הבריטים זה לא מענין לצפות בתכניות כאלה.
    מי שצופה וזה מרגיז אותו ו/או מדאיג אותו, קרוב לוודאי שלא גר בבריטניה.

  6. עדי בתאריך 07 אוק 2009 בשעה 2:22

    דנדי – לתאים ממש לא חשוב אם רק כמה אלפי אנשים ראו את התוכנית בבריטניה. הם מתבאסים קשות בכל פעם שמישהו בחוץ מציג אותם בצורה לא מחמיאה.

  7. דנדי בתאריך 12 אוק 2009 בשעה 4:20

    זה בסדר עדי, גם ישראלים לא אוהבים שמדברים עליהם בתקשורת בצורה לא מחמיאה.

    בסוף גם התאים וגם הישראלים ילמדו להבליג.

    הכלבים נובחים והשיירה עוברת? אז בסוף הכלבים ייאכלו (במזרח הרחוק זה די מקובל), ולא יהיה מי שינבח.

    לאנגלים, למשל, כבר ממש לא אכפת מי ידבר עליהם, בתקשורת של איזו מדינה, ולמה.

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות