יוני 26 2010

רוטב שעועית מותססת / ממרח סויה מותסס טבעוני

לא המוצר הכי יפה בשוק וגם לא משהו שהייתי שמחה להסניף מקרוב, אבל כשלומדים לעבוד איתו ולהשתמש בו במידה הוא מוסיף טעם באמת נהדר ופריכות נחמדה למאכלים מוקפצים ולרטבים קרים. הוא מומלץ במיוחד למתכונים מטובענים שבהם אמור להיות איזשהו אלמנט מותסס מן החי.

רוטב שעועית מותסס

השם "רוטב שעועית" (בתאית: Dto Jiao) אינו מדויק, כי למעשה הוא עשוי מפולי סויה מומלחים שהותססו, בדרך כלל בעזרת אורז קלוי, ואכן בישראל קוראים לו לאחרונה בשם מדויק יותר: ממרח סויה מותסס. הוא נמכר (גם בארץ) בבקבוקים בשלושה צבעים אפשריים: אדום, צהוב (ראו תמונה) ושחור. ההבדל בין הטעמים של שלושת הסוגים הוא זניח ביותר, והבחירה ביניהם (בתאילנד, לפחות) נעשית על פי שיקולים אסתטיים בלבד. בישראל – תקנו את מה שהצלחתם להשיג, לא חשוב הצבע.

בתאילנד אפשר להשיג די הרבה סוגים של הרוטב, הנבדלים זה מזה לא רק בצבע, אלא גם ברמת הטחינה של פולי הסויה. יש רטבים עם פולים שלמים, חצויים, או טחונים למשחה. כדי לעדן את טעם הרוטב (את הסוגים עם הפולים השלמים או החצויים), השף דיוויד תומפסון ממליץ לשטוף אותו במסננת לפני השימוש. ניסיתי וזה אכן עובד, ובעיקר מקטין את כמויות העשן במטבח כשמוסיפים את הרוטב לווק לוהט, ומגדיל את אלמנט הפריכות במנה.

השימוש ברוטב מעיד בדרך כלל על המוצא הסיני של המאכל (דוגמה בולטת: רוטב לקאו מן גאי).

עדיין אין תגובות

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות