מאי 22 2011

קפה לאו בישראל – פיאסקו כתבות

מדור: כתבות

בכל ביקור שלי בשראל אני משתדלת להביא איתי משהו טעים שאי אפשר להשיג בארץ. השנה לא היו לי שום לבטים לגבי הדבר שכדאי להביא – קפה לאוס להכנה בבית – כי ככה זה כשאתה מאוהב, הספקות נעלמים. קניתי כמה קילוגרמים של קפה אלוהי בשוק של נונג קאי, וכמה שקיות בד שבהן משתמשים להכנתו, והתכוננתי להיות מיסיונרית נלהבת לחודש אחד.

עם נחיתתי בארץ קיבלתי מחברה פחית של חלב משומר, שבו ממתיקים את הקפה. ספקות החלו לבצבץ כבר בשלב הזה, כשעל הפחית הופיע כיתוב גדול בעברית: בתוספת שומן צמחי. "מכרו לך חלב ממותק עם מרגרינה, מותק", אמרתי לחברתי, "לא בטוח שיהיה לי האומץ לנסות אם זה עובד כתוספת לקפה". כשניסיתי בכל זאת להכין נגלה אחת עם המוצר החשוד הזה, החלב התפזר בכוס כמו פטריה אטומית רקובה ויצר גושישים דוחים במקום להתערבב עם הקפה כמו שצריך. האורחים שקיבלו שלוק מהמשקה היו מנומסים אבל היה ברור שזה לא לטעמם.

הצעד הבא במהלך המיסיונרי הכושל שלי היה גיחה לחנות מזרח ומערב בכרם התימנים בתל אביב, כדי לרכוש שם חלב ממותק מתוצרת Mali התאילנדית, הידועה בחלב הממותק האיכותי שלה. כשראיתי את הלוגו של החברה על המדף האמון שלי השתקם באופן מיידי, כך שרכשתי שלוש קופסאות (אחת לעצמי ושתיים כדי לתת לחברים ביחד עם שקית קפה) ומיהרתי להכין נגלה נוספת. בעודי קוראת את האותיות הקטנות שעל האריזה התברר לי שגם החלב שקניתי מכיל תוספת של שומן צמחי. ואכן – גם הפעם החלב הרס לחלוטין את הקפה והותיר אותי מבוישת מול האורחים שבאו לטעום.

תחליפי חלב ממותק

בעודי משלחת מבטים זועמים לכיוון פחית החלב, שמתי לב שהיא קצת שונה מאלו שאני נוהגת לקנות בתאילנד. במקום צבע לבן, חלקה העליון נצבע בזהב שבו הוטבע הכיתוב Mali Gold – New. הדוד חשד שמדובר בסחורה סוג ז' שתאילנד מייצאת למדינות מתפתחות כמו ישראל. "מי יקנה בתאילנד חלב ממותק שהורס ככה את הקפה?", שאל בתבונה.

בסיבוב השלישי כבר למדתי את הלקח והגשתי לאורחים את הקפה בלי חלב ממותק בכלל, רק עם סוכר. כולם שתו עד השלוק האחרון ואמרו שהיה טעים מאוד.

חלב ממותק מאלי, הסוג העדיף

מיד עם הגיענו בחזרה לתאילנד חיפשנו במכולת השכונתית חלב מאלי רגיל, והזדעזענו לגלות שגם בה המדפים שורצים מאלי גולד משוקץ. החנוונית הציעה לי כתחליף פחית חלב ממותק דליל מתוצרת חברת Carnation, וכשהגעתי הביתה נוכחתי שגם הוא מכיל שומן צמחי. אפילו לא פתחתי כדי לנסות.

כדי להשלים את מסע ההשפלה נאלצתי ללכת לסופרמרקט הענק של טסקו-לוטוס, שאותו אני די מחרימה, ולרכוש שם פחית של חלב מאלי רגיל (בתמונה). גם שם, אגב, הוא כמעט נבלע בין פחיות הזהב. מתברר שמאלי גולד מיוצר בתאילנד כבר משנת 2009 על ידי שותפות תאית-מלזית-אוסטרלית בשם Thai Dairy Industry, בעלת המותג מאלי. ה"מאלי גולד" זול יותר מזה שבאריזות הלבנות (כי אין בו חלב אמיתי), אבל הוא נצבע בזהב כדי ליצור את הרושם שמדובר במותג פרימיום. הוא גם מנסה לענות על הדרישה הגוברת למוצרים בריאים יותר, וככל הנראה אינו מכיל שומן מן החי. מבדיקה של התווית שעל המוצר עולה שהוא מכיל שמן דקלים כמרכיב המתחלב, ונראה שהחומר הזה לא מגיב טוב במיוחד לחום גבוה, ובמקום להתחלב הוא מתפרק. ייתכן שהוא פחות בעייתי כשלא מחממים אותו, למשל כתוספת לגלידה, לפנקייק או לרוטי. אם המטרה שלכם היא להכין קפה טוב, עדיף לשמור מרחק מהמוצר הצמחי.

פוסטים קשורים

5 תגובות

5 תגובות לפוסט “קפה לאו בישראל – פיאסקו”

  1. זיו פ בתאריך 23 מאי 2011 בשעה 18:00

    האם כשהיית בארץ ניסית אופציה של חלב טרי וסוכר? או שאין מה לדבר על זה בכלל?

  2. עדי בתאריך 24 מאי 2011 בשעה 6:20

    לא ניסיתי עם חלב, רק עם סוכר, אבל לא בגלל שזאת אופציה מופרכת, אלא משום שהגשתי את הקפה אחרי ארוחה, ולא התאים לי להכביד על המוזמנים עם קפה בחלב.

  3. עדי בתאריך 24 מאי 2011 בשעה 6:25

    אגב, שכחתי לציין שבסופו של דבר נתתי את רוב הקפה במתנה לעובדים התאים של חברה טובה שלי, כי לא מצאתי מישהו אחר שירצה להשקיע בהכנתו.

  4. דוכני מזון בתאריך 27 מאי 2011 בשעה 12:04

    הם היו מבסוטים? 🙂

  5. עדי בתאריך 28 מאי 2011 בשעה 6:03

    מאוד. זה לא משהו שאפשר להשיג בחנויות התאילנדיות שבמושבי הערבה.

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות