דצמבר 31 2023

כל הדרכים לחמינדוס מזרח-אסיאתי מתכונים

מדור: מתכונים

במטבח היהודי, הדרך המסורתית לחמינדוס (ביצים חומות) היא ארוכה למדי: צריך לבשל ביצים קשות בחמין (או במים עם קליפות בצל) במשך 10-12 שעות כדי שהן יקבלו צבע חום עמוק. גם בתאילנד אוהבים ביצים חומות, אבל בישול ארוך הוא לא מאוד פופולרי במטבח המקומי. האקלים החם מוציא לאנשים את החשק להדליק אש למשך שעות ארוכות.

ביצה חומה שהושרתה ברוטבי סויה אחרי הבישול

ביצה חומה שהושרתה ברוטבי סויה אחרי הבישול

יש שני סוגים של ביצים חומות: בדוגמה חלקה ובדוגמה משוישת. את הדוגמה החלקה קל יותר להכין. מבשלים ביצים עד שהן קשות (7-8 דקות מרגע הרתיחה), מוציאים אותן למים קרים ואז מקלפים. מכאן אפשר לבחור בין שני סגנונות.
1. מכינים תערובת של רוטב סויה כהה ובהיר, ביחס של 1:4 (פי 4 רוטב בהיר) בכמות שתכסה את הביצים. משרים את הביצים במשך 10-15 דקות ומזיזים אותן מדי פעם כדי שייצבעו באופן אחיד.
2. מבשלים את הביצים המקולפות במשך כ-10 דקות במים עם 2 כפיות תה שחור, 1 כפית רוטב סויה כהה ו-1 כפית אבקת 5 התבלינים (לא חובה אם לא אוהבים טעמי אניס וקינמון).
כדי ליצור דוגמה משוישת מבשלים את הביצים עד שהן קשות (כ-7 דקות מרגע הרתיחה), מוציאים אותן למים קרים ואז סודקים בעדינות רבה את הקליפה. אפשר לגלגל את הביצה בקליפתה על משטח העבודה או להכות על הקליפה בעדינות. צריך להיזהר לא ליצור חורים בקליפה, אלא סדקים בלבד. זה החלק היותר מסובך של המתכון ונדרש קצת ניסיון כדי ליצור דוגמה משוישת יפה.

ביצה חומה משוישת שבושלה בתה שחור ואבקת 5 התבלינים

ביצה חומה משוישת שבושלה בתה שחור ואבקת 5 התבלינים

אחרי הסדיקה אפשר להשרות את הביצים בתערובת מס' 1 שתוארה לעיל למשך כשעה, או לבשל אותה בתערובת מס’ 2 במשך כחצי שעה על להבה נמוכה.
ביצים חומות בדוגמה חלקה הן מרכיב פופולרי במרקי ראמן יפניים, אבל במקרה הזה שואפים לביצים בעלות חלמון נוזלי, מה שמסבך קצת את העניינים. אני מהססת לתת זמנים מדויקים כי זה תלוי בגודל הביצה, באיכות שלה, בטריותה ובעובי קליפתה, אז תצטרכו לבדוק את זה בעצמכם עם הביצים שברשותכם.

ביצים חומות לראמן עם חלמון רך אבל לא נוזלי

ביצים חומות עם חלמון רך אבל לא נוזלי. 5 דקות רתיחה

מה שעבד אצלי בבית עם ביצים תאילנדיות קטנות יחסית (במשקל 55 גרם) היה בישול של 3-4 דקות מרגע הרתיחה. עם ביצים גדולות יותר זה עשוי להגיע עד 6 דקות. כדי להבטיח שהחלמון יהיה קרוב יותר לאמצע הביצה ולא לשוליה כדאי להזיז את הביצה ולהפוך אותה בעדינות בזמן הבישול. בתום הבישול מעבירים מיד את הביצים למי קרח כדי שיפסיקו להתבשל. כשהביצים התקררו מקלפים אותן בעדינות ומשרים למשך 10-15 דקות בתערובת מס' 1. יש טבחים שמוסיפים לתערובת כפית של סאקה על כל כף של רוטב סויה כהה.

ביצה חומה עם חלמון נוזלי

ביצה חומה עם חלמון נוזלי. 3.5 דקות רתיחה

לפני ההגשה הביצים צריכות להיות בטמפרטורת החדר, אז אם אחסנתם אותן במקרר, הוציאו אותן כחצי שעה מראש. מסדרים בקערה את כל מרכיבי המרק וחוצים את הביצה בעזרת בסכין חדה ורטובה. אם חוצים יותר מביצה אחת, שוטפים את הסכין בין ביצה לביצה ומשאירים אותה רטובה. מניחים את שני החצאים בקערה, מעל האטריות ושאר המרכיבים. קל יותר למקם אותם ליד השוליים.

פוסטים קשורים

עדיין אין תגובות

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות