מרץ 19 2010

פנדן כתבות

מדור: כתבות

לפני נסיעתי הראשונה לתאילנד אמרה לי חברה שכבר היתה שם: "לבנגקוק יש ריח מיוחד במינו, ריח שצריך להתרגל אליו”. של דגים נרקבים? שאלתי. "לא”, היא ענתה, ”אבל ריח קצת קשה להסביר במלים. את כבר תדעי כשתגיעי”. בנגקוק, יודע כל מי שביקר בה, היא עיר מאתגרת לבעלי חוש הריח המערבי. מחוץ למלונות הממוזגים, משבי ריח מכל הסוגים שוטפים אותה מכל הכיוונים. בתנאים כאלה קצת קשה להבחין בריח אחד דומיננטי שמאפיין את העיר. מבחינתי, זה יכול היה להיות עשן של מנגל, שום מיטגן, ריחות קינמון וקוקוס, רוטב דגים שפוגש ווק לוהט, חבית של דגים מותססים ועוד עשרות ניחוחות שלא הצלחתי לזהות בביקורי הראשונים בעיר.

בתחתית התמונה: זרי סחלבים לצורכי פולחן

עבר זמן רב עד שהבנתי לאיזה מכל הריחות האלה התכוונה חברתי. הוא מתוק, כבד ומזכיר קצת וניל. המקומות שבהם הוא שולט הם המקדשונים הקטנים (San Jao) הפזורים בכל רחבי העיר, אבל יש לו נוכחות בולטת גם במנזרים, בבתי עסק שמחזיקים מזבח קטן לצורכי פולחן – כלומר רוב בתי העסק הבודהיסטיים במדינה – ובבתי הרוחות (פולחן אנימיסטי שהגיע לתאילנד מסין) הממוקמים בפתחיהם של בתים רבים.

דבר אחד משותף לכולם: זרי הפרחים הסטנדרטיים שאנשים מניחים בהם, המורכבים מסחלבים סגולים שהוצמדו בגומייה למניפת עלים ירוקים. העלים האלה – עלי פנדן (Pandan) – הם מקור הריח.

צמח פנדן מובטל בגינה שלי

על עלי פנדן (בלטינית: פנדנוס, בתאית: Bai Toey) שמעתי הרבה לפני שהגעתי לתאילנד, אבל רק בהקשר הגסטרונומי – משתמשים בהם כדי לבשם קינוחים שונים ולתת להם צבע ירוק. לקח די הרבה זמן עד שראיתי לראשונה את הצמח עצמו בגינה של חברים, ורק אז הבנתי שאלה בדיוק אותם העלים שבהם משתמשים לשזירת הזרים. אחרי כמה ימים של שהייה בצנצנת עם מים, ריחם של הזרים נעשה כבד יותר. בתחילה חשבתי שאלה הסחלבים, אבל אחרי טעימה של דוריאקי ממולא קרם פנדן ופאטונג קו (Patong ko, חתיכות בצק מטוגנות בשמן עמוק, שאותן אפשר לטבול ברטבים שונים) עם רוטב פנדן מתוק ומהמם, הבנתי שהפנדן אחראי לכל.

דוריאקי (מזונו של החתול דוראמון) ממולא בקרם פנדן

שימוש נוסף לעלי פנדן – לשם שינוי לא לצורכי קינוחים – הוא כאריזה לבשר מטוגן או צלוי. לוקחים, למשל, שוקי עוף קטנטנות, מלפפים סביבן את העלים, מהדקים בקיסם ומטגנים בשמן עמוק או צולים על הגריל (וזה טעים כמו שזה נשמע). בינתיים, שיח הפנדן שגדל בחצר שלי נעלב שאיש אינו מנצל את עליו לבישול. אני זוממת לנסות את מתכון השוקיים בקרוב מאוד. צפו לדיווחים בהמשך.

פוסטים קשורים

12 תגובות

12 תגובות לפוסט “פנדן”

  1. koderius בתאריך 20 מאי 2010 בשעה 21:01

    עדי,
    איפה ניתן להשיג קינוחי פנדן ? (עוד לא נסיתי מת לנסות).

    האם זה במקומות של קאנום ?

    או ?

    (כאילו יש מצב שאני אשאל תאילנדי בנקוקאי ממוצא איפה אוכלים פנדן והוא ידע??)

  2. עדי בתאריך 24 מאי 2010 בשעה 16:50

    קודריוס – אם אתה בתאילנד, כמעט כל קאנום (קינוח) בצבע ירוק מכיל פנדן. למשל הריבועים של אורז דביק מתוק שמגיעים בצבע ירוק. בסופר אתה יכול לקנות שקיקים של קרם פנדן אינסטנט ולהכין בבית. בסבן אילבן יש דוריאקי עם קרם פנדן (ראה תמונה למעלה) ועוד כמה דברים מאותו סוג (עוגות עם קרם). אם אתה הלך לדוכן קאנום אין הרבה טעם שתבקש פנדן, כי הוא רק החלק שנותן את הטעם לממתק, ולא הממתק עצמו. אבל אם אתה רואה קינוח ירוק כלשהו, אתה יכול לשאול את המוכר: ?Sai bai toey mai, kap

  3. אביב בתאריך 04 יול 2012 בשעה 16:30

    ניתן להשיג ממרח פנדן בישראל?

  4. נטלי בתאריך 25 אוג 2014 בשעה 9:53

    שלום רב שמחתי לקרוא את הבלוג שלך…אני כבר זמן רב מנסה לגדל את הצמח בחצר שלי אך ללא הצלחה.אשמח לדעת איך לגדל את צמח הפנדאן באיזה תנאים איזה סוג חול?

  5. עדי בתאריך 25 אוג 2014 בשעה 16:35

    נטלי – אני לא ממש יודעת לייעץ לך בקשר לגידול בישראל. אני יודעת שהצמח אוהב שמש ושבתאילנד הוא אוהב אדמה כבדה והרבה מים.

  6. יונתן בתאריך 11 ינו 2015 בשעה 14:26

    היי,
    אני מכור לטעם וריח הפנדן.
    רק אמש הכנתי דייסת קוואקר עם תמצית פנדן שהבאתי מחו״ל.
    היכן ניתן להשיג בארץ את השתיל / זרעים?
    אם אפשר להשריש את העלים אשמח לקחת מהפנדן הגלמוד בגינתך מספר עלים לצרכי הרבייה (או זרעים אם יש).

  7. עדי בתאריך 11 ינו 2015 בשעה 14:38

    יונתן – אין לי מושג אם אפשר לקנות את הצמח במשתלות בישראל. לא ראיתי זרעים שלו בחנויות הזרעים הרגילות – כאן מי שרוצה שיח בחצרו קונה שתילים (צרור עלים שנעקרו מהאדמה בחתיכה אחת עם השורשים) בשוק מהנשים שמכינות את זרי הפרחים.

  8. שוקי בתאריך 14 ינו 2017 בשעה 7:49

    בתחנה המרכזית החדשה בת"א בחנויות האסייתיות יש תמצית פנדן, מצאתי ב- ש"ח. צריך לשאול על תמציות טעם מהמזרח.

  9. לי בתאריך 22 יונ 2019 בשעה 18:35

    היי
    אני מחפשת את הצמח פנדן. האם תוכלי למסור היכן רכשת צמח כזה?
    תודה רבה
    סופש מהנה:)
    לי

  10. עדי בתאריך 22 יונ 2019 בשעה 19:55

    לי – לא רכשתי, הוא גדל בגינה שלי בתאילנד.

  11. לי בתאריך 21 יול 2019 בשעה 11:48

    עדי היי תודה . כייף לך:) בלתי ניתן להשגה:)?

  12. חנה בתאריך 19 דצמ 2019 בשעה 1:19

    גדול!!!מעניין מתה לטעום

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות