אוקטובר 02 2013

תמרהינדי: חמוץ-מתוק-טעים טבעוני

עצי תמרהינדי גדלים בכל פינה בתאילנד, ופירותיהם, הנתונים בתרמילים ירוקים שאחר כך הופכים לחומים, נראים כמו פול ירוק או בוטנים ארוכים בצורות מוזרות.

רמת החמיצות/מתיקות של הפרי משתנה לפי זן העץ, ולכל סוג יש שימושים שונים. במטבח התאי משתמשים בתמרהינדי כדי להוסיף חמיצות לאוכל. בניגוד למיץ ליים, שאותו נהוג להוסיף לתבשילים רק בסוף התהליך, את התמרהינדי מוסיפים במהלך הבישול. אפשר גם להשתמש בו ללא בישול, להכנת רטבים ומטבלים. עוד שימוש נפוץ לתמרהינדי הוא כחטיף מיובש ומסוכר, לעתים קרובות עם תוספת צ'ילי. יש גם מיצי תמרהינדי כמשקה קל (לסובלים מעצירות) וגלידות סורבה טעימות.

פירות תמרהינדי בשלים למכירה, 30 באט לקילו

בחנויות בישראל אפשר להשיג שני סוגים של תמרהינדי: במחית או כרוטב מוכן בבקבוק. ההבדל ביניהם הוא בערך כמו ההבדל בין טחינה גולמית לטחינה מוכנה קנויה.

מחית תמרהינדי עם זרעים וקליפות

מחית תמרהינדי עם זרעים וקליפות

מבחינת הטעם, המחית עדיפה כי היא מקנה לכם שליטה ברמת הדילול שלה במים. מבחינת כמות העבודה, את הרוטב הקנוי צריך רק לשפוך מהבקבוק, ואת המחית צריך לערבב עם מים בידיים עד שמתקבל רוטב סמיך.

נקודת האור היא שאפשר ורצוי להכין מראש כמות גדולה יותר של רוטב מתוצרת בית ולהשתמש בו במתכונים נוספים, כמו פד תאי או מרק תאי חמוץ-חריף, את הרוטב שהכנתם תוכלו לשמור במקרר עד שבועיים, או בהקפאה במשך כמה חודשים. אפשר לשפוך אותו למגש של קוביות קרח ולהפשיר בכל פעם את הכמות הרצויה.

רוטב תמרהינדי קנוי מוכן. דליל ובהיר

הרוטב הקנוי שבתמונה מכיל 70 אחוז תמרינדי, 10 אחוז חומצת לימון, 2 אחוז חומר עיבוי (קורנפלור או קמח טפיוקה, למשל), והשאר זה מים.  במחית מתוצרת בית יש רק תמרינדי ומים, אבל טעמה עז הרבה יותר.

בחנויות למוצרים מהמזרח אפשר להשיג לפעמים שני סוגים של מחית: עם קליפות וזרעים של הפרי, או כמשחה נקייה, שבה קל יותר לטפל. אפשר, למשל, לשים אותה עם כמות המים הרצויה (כרבע כוס מים לכף מחית) בבלנדר ולערבב קצרות. אם השגתם את הסוג הגולמי יותר, רצוי להתייחס לכל העסק כאל משחק בצבעי אצבעות ששיחקנו בילדותנו. שמים את המחית בקערה עם כמות המים הרצויה ומתחילים למזמז ולהפריד את הגוש לחלקים קטנים יותר ויותר – המטרה היא להסיר את כל המשחה שדבוקה לגרעינים ולקליפות ולמזג אותה עם המים. בסופו של בתהליך נשארים עם קרם סמיך.

מחית מתוצרת בית. מדללים במים לפי החשק

חופנים את הרוטב ביד וסוחטים – מה שיישאר בכף היד אלה הקליפות והגרעינים, שאותם זורקים. שטפו ידיים היטב אחרי הסחיטה כי הפרי הוא חומצתי ועלול לצרוב קלות את עורכם. זהו, הרוטב מוכן לשימוש. אם הוא סמיך מאוד אפשר לדלל אותו במים בקלות בשלב הזה ולהעביר למקרר או למקפיא.

עוד על תמרהינדי:

קומפוט תמרהינדי צעיר

מרק עוף עם כורכום

מרק עם עלי תמרהינדי

She simmers על הכנת מחית ביתית

7 תגובות

7 תגובות לפוסט “תמרהינדי: חמוץ-מתוק-טעים”

  1. מתן בתאריך 16 אוק 2017 בשעה 7:23

    היי, כתבה מצוינת!
    יש לך דוגמה כלשהי של מקומות במרכז בהם ניתן לקנות את התמרינג כמחית? למיטב הבנתי אין אותה במזרח מערב.

  2. עדי בתאריך 28 דצמ 2017 בשעה 6:53

    מתן – יש במזרח מערב מחית מצוינת מתוצרת תאילנד (בשקית שעליה מצוירים תרמילים שלמים), וראיתי גם מחית בקופסאות של חברת Aroy-D. לא רק במזרח מערב, גם אצל רפי (נדמה לי שהחנות נקראת הגל הירוק) בכרמל 50.

  3. הדר בתאריך 13 אוג 2019 בשעה 14:06

    היי,

    קניתי תמרינדי(100%, טרי) ומגולען של aroy-d .
    מגיע באריזת שקית מרובעת כגוש דחוס.

    מהי הדרך הכי נכונה לפתוח באותו ביחס של חומר למים?
    ובתוך תבשיל / סלט

  4. עדי בתאריך 13 אוג 2019 בשעה 14:16

    הדר – יחס סביר הוא בערך כף תמרהינדי לרבע כוס מים.

  5. יוחנן בתאריך 17 נוב 2019 בשעה 22:14

    שלום יש כשרות למחית תמרהינדי? איזה?

  6. עדי בתאריך 18 נוב 2019 בשעה 8:00

    לא יודעת. שאל בחנות שבה אתה קונה.

  7. מרציאנו בתאריך 12 דצמ 2019 בשעה 16:30

    מצאתי בוואדי ניסנס באריזת וואקום (17 ש'ח לאריזה קטנה) וגם מסוכר, 8 ש'ח ל-100 גרם.

    איפה ניתן למצוא בישראל תרמילים של תמרהינדי חי ??

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות