אפריל 02 2012

טום ספ, מרק חמוץ-חריף עם צלעות חזיר מתכונים

מדור: מתכונים

Tom Saep kradook moo

זוכה אות הלמה-למה-למהכנראה שזה המרק האהוב עלי ביותר מכל המרקים בתאילנד, וכידוע, הבחירה קשה. למעשה זה מין טום יאם בבישול ארוך (מכונה לפעמים טום יאם איסאני), המכיל חלקי בשר צמודי-עצמות (למשל צלעות) ולעתים קרובות גם חלקי פנים, כמו כבד או קיבה. לי הוא מזכיר את המרקים התימניים, רק שהוא מתובל בגלנגל, למון גראס וקפיר ליים במקום בחוויאג'.

טוֹם סֶפ עם צלעות חזיר

ניסיתי להכין אותו די הרבה פעמים בבית ולא הצלחתי לשחזר את הטעם האמיתי, עד שהבנתי שהדבר הכי חשוב הוא שהציר יהיה באמת עשיר בטעמי עצמות ובשר. אסור לקצר את התהליך וצריך לחכות בסבלנות עד שהוא ממש טעים בפני עצמו. אין צורך להסיף לו יותר מדי תבלינים (שאלוטס, למון גראס, גלנגל).

כמו לטום יאם, גם לטום ספ יש גרסאות רבות. חלקן רק עם צ'ילי יבש ולא טרי, חלקן עם מי תמרהינדי במקום מיץ ליים ועוד אלתורים על עשבי התיבול.

בתאילנד אוהבים להכין את המרק הזה מצלעות חזיר (אופנה של השנים האחרונות), אם כי הגרסה המקורית עשויה מעצמות וחלקי פנים של בקר. טעמתי באיסאן גם גרסה טובה ועשירה במיוחד עם ברווז.

משום מה, כשמוכרים בישראל צלעות חזיר בדרך כלל מחובר אליהן סטייק שלם, וזה שונה מאוד מהצלעות שנמכרות בתאילנד – חתיכות עצם באורך 5-7 ס”מ עם מעט מאוד בשר ושומן סביבן.

צלעות חזיר. אורך כל חתיכה כ-5 ס"מ

ייתכן שתצטרכו לשכנע את הקצב לנסר את הצלעות קצר יותר ממה שהוא רגיל, ואחר כך תצטרכו כנראה להסיר את עודפי השומן והבשר מהעצם בעצמכם כדי לקבל תוצאה דומה לצלעות שנמכרות בתאילנד. לחילופין, קנו עצמות חזיר למרק – זה גם זול וגם עושה את העבודה. בכל מקרה, לא מומלץ להכין את המרק הזה עם חתיכות בשר יקרות. הוא ייצא הרבה יותר טעים עם עצמות חזיר או בקר מאשר עם נתח פילה.

מלמטה בכיוון השעון: עגבניות, למון גראס, פאק צ'י פלאנג, כוסברה, שאלוטס, קפיר ליים, גלנגל, צ'ילי יבש, פטריות, בזיליקום לימוני

המתכון כולל גלנגל טרי, שאינו נמכר בישראל. השתמשו בגלנגל מיובש במקומו. בדרך כלל מתבלים את המרק בחופן של פאק צ'י פאלאנג (Culantro), עשב תיבול שאפשר איכשהו להחליף בגבעולי כוסברה. עוד עשב שמקובל להוסיף למרק הזה הוא בזיליקום תאי (Bai Horapa) או בזיליקום לימוני (Bai Menglak), אם יש לכם במקרה עציץ בבית או ירקן מתחשב. יש גם גרסאות עם בצל ירוק.

החומרים (כ-8 מנות):

  • חצי קילו צלעות חזיר (או עצמות למרק)
  • 10 כוסות מים
  • 2 כפיות מלח
  • 2 גבעולי למון גראס (רק החלק הלבן)
  • 3 כפות גלנגל פרוס
  • 3-4 שאלוטס, מקולפים וחצויים
  • חצי כוס גבעולי כוסברה קצוצים
  • 5-6 עלי קפיר ליים טריים או קפואים (אם אין ברירה, השתמשו בעלים יבשים)
  • 2-4 צ'ילי טריים קטנים
  • 6-7 פטריות טריות (אפשר להשתמש בפטריות יער או בשמפיניון)
  • שתי עגבניות בינוניות, חתוכות לרבעים
  • חצי כוס בזיליקום לימוני או בזיליקום תאי (בזיליקום תאי יש בשוק הכרמל ובחנויות הפיליפיניות בתחנה המרכזית בת"א)
  • 4-5 כפות רוטב דגים
  • 4-5 כפות מיץ ליים
  • 6-7 צ'ילי יבשים שלמים
  • 2-3 כפות שמן
  • חופן עלי כוסברה

ההכנה:

מחממים 2-3 כפות שמן במחבת, מוסיפים את הצ'ילי היבשים ומטגנים במשך כמה שניות (עד חצי דקה), עד שצבעם מתכהה קצת. מוציאים מהשמן ושומרים בצד.

שמים את המים בסיר גדול עם הבשר ומוסיפים מלח, גלנגל, קפיר ליים, שאלוטס ולמון גראס.

מרתיחים, מקפים (מסירים את הקצף מעל פני המרק) מנמיכים את האש ומבשלים כשעתיים, או עד שהבשר נושר מהעצם למגע מזלג. אין צורך להוסיף מים לסיר – תנו למרק להצטמצם לכ-6 כוסות (זה קורה לבד אחרי כשעתיים).

מגביהים את האש ומוסיפים את הפטריות, העגבניות והצ'ילי הטרי.

מוסיפים רוטב דגים וטועמים. אם יש צורך, מוסיפים עוד.

מכבים את האש ומוסיפים מיץ הליים, את הצ'ילי המטוגן ועלי הכוסברה.

טועמים ומתקנים תיבול. הטעם צריך להיות מלוח-חמוץ-חריף.

מגישים עם אורז לבן ולא מנסים אפילו לאכול אותו בלי. זה מנוגד לטבע.

גרסאות נוספות לטום ספ:

הגרסה של לילה, עם סיפור ארוך על השף אנדי ריקר, שתורם את המתכון שלו לטום ספ עם בקר.

הגרסה של ריה, עם שיטה מעניינת לתיבול דו-שלבי

פוסטים קשורים

4 תגובות

4 תגובות לפוסט “טום ספ, מרק חמוץ-חריף עם צלעות חזיר”

  1. אילה בתאריך 31 דצמ 2012 בשעה 11:48

    מרק מצוין!!!
    אחד מהטובים-מומלץ בחום.בתיאבון

  2. דנה בתאריך 27 אוג 2020 בשעה 16:40

    שלום עדי,
    טום ספ עם צלעות חזיר זה המרק התאילנדי השני האהוב עלי ביותר ושימח אותי לקרוא שאת מרגישה כלפיו כמוני☺
    הכנתי אותו פעמיים ויצא מטריף . אני מאוד אוהבת להוסיף לו גם מו סאפ וזה מה שעשיתי בפעמיים שהכנתי אותו . בפעם הראשונה פוררתי צ'אנקים של מו סאפ למרק ואת השאר הקפצתי בווק ואז שפכתי למרק, כשהמרק היה מוכן הבחנתי שהצ'אנקים שזרקתי הפכו למן קציצות קטנות וזה היה נהדר. בפעם השניה רק טיגנתי את הכל והוספתי למרק וגיליתי שאני מעדיפה את הקציצות הקטנות על פני בשר טחון מפוזר במרק אבל אני רוצה להוציא את מירב הטעם מהבשר לפני שאני מוסיפה אותו למרק וכאן מגיעה השאלה שלי, איך להכין קציצות מבשר חזיר טחון ואיך לבשל אותן מבלי שיתפרקו . חשבתי לערבב את הבשר (מלא שומן) עם אורז טחון קלוי כמו בקציצות של הלאפ מו טוט אבל אני לא יודעת אם זה מספיק כדי להחזיק אותן כקציצות וגם לא יודעת איך לבשל אותן כך שאוכל להשתמש במיץ שיוצא מהן.. בתנור? בווק עם קצת שמן כמו שעשיתי עם הבשר הטחון?
    אשמח לעזרתך ואם מתאפשר לך בבקשה לחזור אלי למייל כדי שלא אפספס את התשובה איכשהו.
    תודה מראש,
    דנה♡

  3. עדי בתאריך 27 אוג 2020 בשעה 20:50

    דנה – קלי קלות. מערבבים את הבשר הטחון עם מעט פלפל לבן, טיפונת רוטב סויה תאי (לא להגזים כדי שהתערובת לא תהיה רטובה) וקצת מלח. חשוב שהבשר יהיה טחון דק כדי שיהיה דביק, ואז לא צריך להוסיף קמח או ביצה. יוצרים כדורים קטנים – בערך כפית של תערובת לכל כדור. אפשר כמובן להרטיב קצת את הידיים כדי להקל על ההכנה. מניחים את הכדורים בעדינות במרק הרותח על אש קטנה ולא מערבבים במשך דקה או שתיים. סגנון אחר של כדורי חזיר במרק הוא זה שהתפלק לך בטעות בהתחלה: לא מגלגלים כדורים מהתערובת, אלא רק לוקחים ככפית ממנה ומניחים במרק. כמו ששמת לב, אם לא מערבבים מיד הבשר נשאר בצורת כדור. אם הכדורים בכל זאת מתפרקים אפשר להוסיף לתערובת הבשר מעט קמח (אני מעדיפה קמח טמפורה אבל קמח חיטה רגיל גם בסדר) או קורנפלור. אפשר גם לבשל את הכדורים במים לחוד, וכשהם מוכנים להוסיף אותם למרק ביחד עם המים.

  4. דנה בתאריך 31 יול 2022 בשעה 2:34

    היי עדי, נתקלתי עכשיו בהתכתבות שלנו מלפני שנתיים אז בא לי לעדכן שמאז אני מכינה את המרק הזה ובכל פעם הוא כל כך נפלא שהוא מצליח לתת לי מעט נחמה על שלא ביקרתי בתאילנד כבר שנתיים וחצי. את הקציצות אני עושה בלי כלום כפי שהתפלק לי בפעם ההיא.. ולאחרונה אני אף מוסיפה כנפיים שאני מבשלת במרק ואחר כך מפרקת לתוכו מה שרק מוסיף לו כייפיות. אני מכינה אותו בלי בזיליקום ובלי פטריות אבל עם משחת תמרינד- צ׳ילי הום מייד מהממת שקניתי בביקור האחרון, עוד תמרינדי, ליים והמון עגבניות שרי חתוכות לשלוש. אנחנו גם אוכלים אותו עם איטריות אורז 3-5 ממ ועם העמילן שמעבה אותו מעט זה גם כייף גדול. בקיצור מרק ליגת האלופות❣️

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות