אפריל 21 2009

יתושים: נדרש כובד ראש כתבות

מדור: כתבות

יתושים הם אחד המטרדים הגדולים ביותר למטיילים בתאילנד וצריך להתייחס אליהם בכובד ראש. אפשר לצמצם את מספר העקיצות בדרכים שונות, אבל מה שיותר חשוב הוא מה אתם עושים אחרי שנעקצתם. כובד הראש יוכל לעזור לכם לעצור שנייה לפני שאתם מתחילים לגרד – השנייה הזאת היא קריטית – ולחשב את המחיר האפשרי: עקיצה שמגרדת במשך ימים ועלולה (בעיקר אם הולכים לשחות בים) להפוך לפצע מוגלתי כואב. כשמדמיינים את המראה הזה יותר קל להפסיק גם אם זאת ההנאה הכי גדולה שלכם באותו רגע.
הפסקתם לגרד? שימו מיד חומר מרגיע, כמו ג'ל אלוורה או פניסטיל או כל דבר אחר שעוזר לכם. מגרד לכם שוב אחרי כמה דקות? שימו עוד קצת חומר – רק אל תגרדו (אם אתם חייבים, השתדלו לא להשתמש בציפורניים).
בתי המרקחת התאים משופעים במשחות ובתרופות להקלה על עקיצות, ורובן (כמו כל תרופה אחרת בתאילנד) נמכרות בלי מרשם. עקיצה שזכתה להתעלמות מרגע היוולדה לא תגיע רחוק. רוב הסיכויים שהיא תיעלם תוך מקסימום שעה. אם תקבלו את האיסור לגרד כאתגר של שליטה בגוף שלכם, אתם עשויים לגלות דברים מעניינים.
אחד המראות הקשים באזורים המתוירים בתאילנד הוא מצעד של תיירים פצועי רגליים ומגורדים עד זוב (נראה שנזקי הגירוד הגדולים ביותר הם מן הברך ומטה). הם לא יכולים להתרחץ בים או בבריכה, הם לא יכולים לצאת לטיולים בשטח, ובעיקר מגרד וכואב להם כל הזמן. זה המחיר של כניעה לתענוגות הגירוד. אם כבר נקלעתם למצב כזה, כדאי לכם לשקול שימוש (קצר מועד) בתרופות אנטי-היסטמיניות (לורסטין, למשל) כדי לתת לגוף אפשרות לנוח מהגירוד ולהתאושש מהנזק. שימו לב: מדובר בתרופות ממסטלות ולא בטוח שכדאי לכם להפעיל כלים כבדים תחת השפעתן.
כדי להימנע מעקיצות אפשר ורצוי למרוח על העור חומר דוחה יתושים. לתאים יש כמה חומרים מצוינים.
הפייבוריט שלי נקרא Sofel, והוא נמכר כתחליב דמוי קרם גוף או כנוזל שקוף במיכל ספריי.

זה מוצר עם ריח נחמד ולא תוקפני, שנותן הגנה מצוינת גם במקומות עמוסי יתושים. הוא נמכר בכל חנות אפשרית (כולל סבן-11) בבקבוקי פלסטיק וגם באריזות אישיות נוחות לשימוש חד פעמי. חפשו מוצרים שלא מריחים כמו די.די.טי. אין שום סיבה שתסריחו במהלך הטיול. מנסיוני עד כה, רוב החומרים המיוצרים בישראל הם בעלי ריחות קיצוניים במיוחד, לכן עדיף לקנות תכשירים מתוצרת תאילנד.
רצוי מאוד למרוח חומר נגד יתושים בכל יציאה החוצה, בעיקר אם היא כוללת ישיבה סטטית. כל עוד אתם בתנועה, הסיכוי שלכם להיעקץ קטן יותר. אבל אם אתם יושבים במסעדה, הרגליים שלכם הן טרף נוח. אם מזג האוויר מאפשר, נסו ללבוש בגדים ארוכים או להתעטף בצעיף דקיק. צבע שחור מושך יתושים, אז מהבחינה הזאת עדיף ללבוש בגדים בהירים.
ספירלות: אם יש לכם רשתות על החלונות ובכל זאת יש יתושים בחדר (תמיד יש), אפשר להדליק ספירלה בחדר, לסגור אותו, לצאת לזמן מה ואז לחזור ולכבות אותה. אם אין בחדר שלכם רשתות הדליקו ספירלה והקפידו על אוורור נאות. אם אתם מרגישים יובש רציני בגרון סימן שאתם נושמים ספירלה.

הספירלות נמכרות בכל חור. איך לעזאזל מפרקים אותן בלי לשבור? אולי צריך קצת אימונים, אבל הפרינציפ הוא להתחיל ממרכז הספירלה ולהזיז קלות את החלקים כדי שייפרדו זה מזה. דוחפים עיגול אחד למטה  ואת העיגול השני מחזיקים ישר או דוחפים קלות כלפי מעלה. לאט לאט החלקים יתחילו להיפרד, עד שבאמצעות שינוי קל של הזווית של אחד העיגולים תוכלו להפריד אותו מאחיו.
כילה: אין צורך לסחוב כילה לתאילנד. במקומות נטולי מיזוג וכאלה שאין בהם רשתות על החלונות בדרך כלל תהיה כילה מעל המיטה. אל תוותרו עליה כשאתם הולכים לישון.
זאפר: לא פתרון בודהיסטי במיוחד, אבל בכל זאת המצאת המאה. מטקה מרושתת בחשמל שהורגת יתושים בקולות פצפוץ מענגים (זה הם התחילו, לא?). מטקות כאלה נמכרות בכל השווקים ובחנויות כלי הבית (100-140 באט) והן מאפשרות לך להרגיש כמו ג'ון מקנרו בימיו הטובים: נקמני וקטלני. אם אתם מתכוונים לקחת את המטקה הביתה איתכם, אל תנסו לעלות איתה למטוס. היא מהווה איום רציני על כל בעלי החיים המעופפים.

כמה מלים על מלריה, קדחת דנגי ובתי חולים בתאילנד: מלריה וקדחת דנגי הן שתי מחלות שמועברות דרך עקיצות יתושים. הסיכוי להיעקץ על ידי יתוש נושא מחלות הוא פעוט, אבל אם אתם מרגישים חולים אל תחששו לגשת לבית חולים ציבורי. הם מנוסים מאוד באבחון של שתי המחלות האלה ויודעים לטפל בהן היטב. שימו לב: פגישה עם רופא בקליניקה או בבית חולים פרטי עלולה לעלות כמה אלפי באט, בזמן שטיפול בבית החולים יעלה לכם בסביבות ה-80 באט.
אם אתם צריכים ניתוח לשינוי מין אולי כדאי לכם ללכת על בית חולים פרטי מפואר, אבל אם חטפתם קדחת, נכנס לכם מסמר ברגל או נפצעתם בתאונת אופנוע, בתי החולים הציבוריים הם אופציה מצוינת. גם בערים הקטנות ביותר יטפלו בכם יפה וביעילות. לרוב התיירים יש ביטוח בריאות שמאפשר להם לגשת לבית חולים פרטי יקר אבל במקרים רבים זה ממש לא נחוץ. אם אתם נמצאים על אי שבו יש רק קליניקות יקרניות, ייתכן ששווה לכם לנסוע או להפליג לעיר הקרובה כדי לקבל טיפול (כי דמי ההשתתפות העצמית בבתי החולים היקרים יעלו לכם הרבה יותר). עוד לא שמעתי על אדם אחד שעבר חוויה שלילית בבית חולים ציבורי בתאילנד.

פוסטים קשורים

2 תגובות

2 תגובות לפוסט “יתושים: נדרש כובד ראש”

  1. טלילה נוה בתאריך 16 ספט 2013 בשעה 15:08

    אני טראנסית וגרה בתאילנד כבר 12 שנים ולידיעתכם גם ניתוח לשינוי מין אפשר לעשות בבית חולים ממשלתי תאי ולא מפואר הריי ככה עושות טראנסיות תאיות ויש הרבה ליידי בוי בתאילנד

  2. עדי בתאריך 27 ספט 2013 בשעה 2:30

    טלילה – תודה על ההצעה החסכונית. לא ידעתי שעושים כאלה ניתוחים גם בבתי החולים הממשלתיים, אבל אני בטוחה שהייתי מעדיפה לעבור ניתוח כזה בבית חולים ממשלתי בתאילנד ולא במוסדות המערביים. הגישה של הרופאים והאחיות כאן הרבה יותר בריאה ונעימה למטופלים.

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות